29 November 2008

261108 MERAMBAT UDANG





Merambat udang di kawasan Bang Tawar untuk umpan pancing bersama anak anak.Kandang udang membuat sendiri mengunakan tikar  getah dan kayu, kandang ini bolih menampung se hingga 3000 ekor udang.

271108 gambar selungsong hampir 100 kg

Sayangi lah Sungai Brunei dengan cara jangan membuang sampah di sungai kerana maseh terdapat ikan, udang dan sepises hidupan lain yang maseh bolih menjadi sumber makanan kita.
Ikan Selungsong ini berat nya hampir 100 kg di pancing di kawasan PUast Kesenian Bandar Seri Begawan

271108 PELUMPONG/MUARA





271108 Pulau Pelumpong dan muara.

Kami mencari Wak wak jam lima pagi di Pulau Bedukang dapat 83ekor lalu balik dan terus kerja jam 730.

Pada sebelah petang kami turun lagi dan terus ke ujung Pelumpong, sampai di sana terus memancing namun iakn belum lagi berselera untuk memakan udang hidup yang kami rambat semalam se hingga jam 6 petang cuaca berubah, hujan turun di mana mana ter paksa lah kami berlindung di bawah jeti baru, di sana sudah ada tiga buah perahu yang awal berteduh.
setelah hujan agak reda baru lah kami sempat memasang rawai di seberang pelabuhan muara selepas itu hujan lagi se hingga jam 1 pagi.jam 130 pagi baru lah kami dapat mengangkat rawai yang kami pasang tadi hasil nya kurang memuaskan hanya 2 ekor umpak 3ekor ketambak danikan kecil yang lain nya itu pun habis di makan kutu air kerana ter lalu lama tidak di angkat.
pada pagi hari kami mencari wak wak lagi  dapat 70 ekor untuk memancing malam nanti.kami balik jam 12 tengah hari.




24 November 2008

231108 MUARA/PULAU MUARA


Keadaan kurang baik agak muddy di sungai Brunei. Susah mencari wak wak sebab air cuma 1.0 tidak ada pasir yang timbul.
Hanya se ekor berahan saja yang berselera memakan udang hidup.